Myndigheter og organisasjoner

Myndigheter og organisasjoner


Helse- og omsorgsdepartementet

Helse- og omsorgsdepartementet har ansvaret for forvaltningen av lover og forskrifter. Departementet stiller i tillegg krav i styringslinjen til de regionale helseforetakene og til Helsedirektoratet.

(Rundskriv I-2/2019, Spesialistforskriften med kommentarer (HOD))


Helsedirektoratet

Etter forskriften skal Helsedirektoratet følge med på helheten og kvaliteten i spesialistutdanningen. Helsedirektoratet har et overordnet faglig ansvar for utdanningen, og er gitt myndigheten til å fastsette nye eller endrede spesialiteter og læringsmål, og kan gi anbefalinger om læringsaktiviteter og om vurderingsformer for leger i spesialisering. I spesialitetene allmennmedisin, samfunnsmedisin og arbeidsmedisin kan direktoratet gi anbefalinger om utarbeidelse av og innhold i utdanningsvirksomhetenes utdanningsplaner. Videre er Helsedirektoratet gitt myndighet til å fatte vedtak om spesialistgodkjenning og godkjenning eller registrering av utdanningsvirksomheter.

(Rundskriv I-2/2019, Spesialistforskriften med kommentarer (HOD))


Legeforeningen

Legeforeningens spesialitetskomiteer kan gi faglige råd til Helsedirektoratet i saker om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning.
Helsedirektoratet skal be om faglige råd fra Legeforeningens spesialitetskomiteer ved utarbeidelse av forslag til endringer av læringsmål, anbefaling av læringsaktiviteter og ved godkjenning og vurdering av utdanningsvirksomheter. Ut over dette kan kan Legeforeningen på eget initiativ gi Helsedirektoratet råd.
Legeforeningen har en sentral rolle i å tilby læringsaktiviteter til leger som skal gjennomføre spesialisering i allmennmedisin, samfunnsmedisin og arbeidsmedisin.

(Rundskriv I-2/2019, Spesialistforskriften med kommentarer (HOD))


Regionale utdanningssentra (RegUt)

I henhold til spesialistforskriftens §4 er det opprettet et regionalt utdanningssenter for leger i spesialisering (RegUt) i hver av de fire helseregionene.

De har i oppgave å sikre god kvalitet og effektivitet i spesialistutdanningen gjennom å blant annet etablere et godt samarbeid om utdanningsløp, læringsaktiviteter og kompetansevurdering slik at en oppnår et likeverdig utdanningstilbud regionalt og nasjonalt.

ReGUt Kontorer

ALIS rådgivingskontor

ALIS står for leger i spesialisering i allmennmedisin. Helsedirektoratet har opprettet seks ALIS rådgivingskontor som til sammen betjener alle norske kommuner. Kontorene er lagt til Bodø, Trondheim, Bergen, Kristiansand, Ringsaker og Oslo. Kontorenes oppgave er å støtte og gi råd til kommunene i planlegging og gjennomføring av spesialistutdanningen i allmennmedisin og samfunnsmedisin.


(Helsedirektoratet)

ALIS-Kontorer

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon