ASA-fag (allmenn- , samfunns- og arbeidsmedisin)
I ASA-fagene (allmenn-, samfunns- og arbeidsmedisin) har LIS-ene en rekke ulike læringsarenaer og jobber ofte alene. For å ha grunnlag for vurdering bør supervisøren spesielt observere LIS i utvalgte læringsaktiviteter.
I allmennpraksis bør supervisør vurdere de kliniske ferdighetene i vanlig arbeid på læringsarenaer som legekontor, legevakt, helsestasjon og sykehjem. Supervisjon vil også finne sted ved praksisbesøk som inngår som læringsaktivitet i utdanningsplanen i allmennmedisin.
Kliniske somatiske fag i sykehus
Kliniske somatiske fag i sykehus: Har læringsmål for kliniske situasjoner som eksempelvis undersøkelse og anamnese i akuttmottak, visittgang og tverrfaglig samarbeid.
Forslag i klinisk praksis
- Supervisjon av teamarbeid ved mottak av nye pasienter: fokusere på relevante læringspunkter knyttet til LIS rolle i det interdisiplinære teamet.
- Supervisjon av informasjonsformidling til pasient om diagnose og plan for oppfølging.
- Supervisjon av gjennomføring av ulike prosedyrer (tolking av blodutstryk, spinalpunksjon, PEG osv.).
Psykiatri
Innen psykiatri har regelmessig veiledning av LIS lenge vært en sentral del av LIS-utdanningen. I ny spesialistutdanning vektlegges også supervisjon.
Supervisjon er den fortløpende tilbakemelding til LIS som foregår i forbindelse med eksempelvis poliklinisk arbeid, avdelingsarbeid og tverrfaglig arbeid.
Forslag i klinisk praksis
- Supervisjon av informasjonsformidling til pasient (og ev. pårørende) om diagnose og plan for oppfølging.
- Supervisjon av teamarbeid på avdeling: fokusere på relevante læringspunkter knyttet til LIS sin rolle i det interdisiplinære teamarbeidet.
- Supervisjon av LIS som leder av tverrfaglig diskusjon: fokusere på relevante læringspunkter knyttet til LIS sin evne til å få frem ulike perspektiv i gruppen, fasilitere diskusjon og konkludere.
- Supervisjon av mottak av akuttpsykiatrisk pasient.
Laboratoriefag, patologi og radiologi
Supervisjon foregår på mange ulike arenaer avhengig av fagområde.
Forslag i klinisk praksis
- Innen medisinsk mikrobiologi skal LIS tolke bakteriologiske funn og gi råd og veiledning til klinikken. God supervisjon innebærer at det legges til rette for optimal læring hos LIS, for eksempel ved at LIS presenterer funn og hvilke råd hen har planlagt å gi for så å få tilbakemelding fra overlege.
- Innen radiologi er granskning og beskrivelse av bildediagnostiske undersøkelser en viktig oppgave. God supervisjon innebærer at det legges til rette for læringsfremmende tilbakemeldinger, for eksempel ved at LIS presenterer hva hen har funnet og hvordan undersøkelsen bør beskrives, for så å få tilbakemelding fra overlege.