Supervisjon i praksis

Supervisjon i ulike kontekster

Supervisjon bør skje fortløpende i det daglige arbeidet for å fremme profesjonell utvikling og sikre god pasientsikkerhet. Supervisjonens form må være tilpasset læringsmål og læringsaktiviteter.

ASA-fag (allmenn- , samfunns- og arbeidsmedisin)

I ASA-fagene (allmenn-, samfunns- og arbeidsmedisin) har LIS-ene en rekke ulike læringsarenaer og jobber ofte alene. For å ha grunnlag for vurdering bør supervisøren spesielt observere LIS i utvalgte læringsaktiviteter.

I allmennpraksis bør supervisør vurdere de kliniske ferdighetene i vanlig arbeid på læringsarenaer som legekontor, legevakt, helsestasjon og sykehjem. Supervisjon vil også finne sted ved praksisbesøk som inngår som læringsaktivitet i utdanningsplanen i allmennmedisin.

Kliniske somatiske fag i sykehus

Kliniske somatiske fag i sykehus: Har læringsmål for kliniske situasjoner som eksempelvis undersøkelse og anamnese i akuttmottak, visittgang og tverrfaglig samarbeid.

Forslag i klinisk praksis
  • Supervisjon av teamarbeid ved mottak av nye pasienter: fokusere på relevante læringspunkter knyttet til LIS rolle i det interdisiplinære teamet.
  • Supervisjon av informasjonsformidling til pasient om diagnose og plan for oppfølging.
  • Supervisjon av gjennomføring av ulike prosedyrer (tolking av blodutstryk, spinalpunksjon, PEG osv.).

Psykiatri

Innen psykiatri har regelmessig veiledning av LIS lenge vært en sentral del av LIS-utdanningen. I ny spesialistutdanning vektlegges også supervisjon.

Supervisjon er den fortløpende tilbakemelding til LIS som foregår i forbindelse med eksempelvis poliklinisk arbeid, avdelingsarbeid og tverrfaglig arbeid.

Forslag i klinisk praksis
  • Supervisjon av informasjonsformidling til pasient (og ev. pårørende) om diagnose og plan for oppfølging.
  • Supervisjon av teamarbeid på avdeling: fokusere på relevante læringspunkter knyttet til LIS sin rolle i det interdisiplinære teamarbeidet.
  • Supervisjon av LIS som leder av tverrfaglig diskusjon: fokusere på relevante læringspunkter knyttet til LIS sin evne til å få frem ulike perspektiv i gruppen, fasilitere diskusjon og konkludere.
  • Supervisjon av mottak av akuttpsykiatrisk pasient.

Laboratoriefag, patologi og radiologi

Supervisjon foregår på mange ulike arenaer avhengig av fagområde.

Forslag i klinisk praksis
  • Innen medisinsk mikrobiologi skal LIS tolke bakteriologiske funn og gi råd og veiledning til klinikken. God supervisjon innebærer at det legges til rette for optimal læring hos LIS, for eksempel ved at LIS presenterer funn og hvilke råd hen har planlagt å gi for så å få tilbakemelding fra overlege.
  • Innen radiologi er granskning og beskrivelse av bildediagnostiske undersøkelser en viktig oppgave. God supervisjon innebærer at det legges til rette for læringsfremmende tilbakemeldinger, for eksempel ved at LIS presenterer hva hen har funnet og hvordan undersøkelsen bør beskrives, for så å få tilbakemelding fra overlege.

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon