Gjennomføre supervisjon

  • Lage en “læringskontrakt”
  • Spørsmål knyttet til avtale og avklare :
    • Erfaring (hvor mange ganger har du gjort dette?)
    • Motivasjon (hvorfor vil du lære dette?)
    • Forventning (hva ønsker du å lære?)
    • Hva kan jeg lære bort?
  • Læringspunkt bør tilpasses LIS sin erfaring og kompetanse. SMART (et akronym for Spesifikt – Målbart – Oppnåelig (achievable) – Relevant – Tidsbestemt).
  • Felles forståelse av grunnregler (“jeg tar over dersom du ikke klarer å holde fri luftvei”) bidrar til å optimalisere læringen.
  • SKAP FORUTSETNINGER FOR ET TRYGT LÆRINGSMILJØ!
  • Skap rom for trygg læring
  • Observere og gi tilpassede tilbakemeldinger
  • Var oppmerksom på kognitiv overbelastning
  • Tidspunkt for Intervensjon?
  • LIS bør være i trygge omgivelser når tilbakemeldinger blir gitt. Som en hovedregel skal pasient ikke være til stede når tilbakemelding gis, med mindre annet er avtalt.
  • Muntlig tilbakemelding bør være konkret, informativ og systematisk, og så spesifikk og konstruktiv som mulig. Tilbakemeldingen skal fremme refleksjon og læring hos LIS.
  • Benytt med fordel metakognitive strategier og sokratisk spørreteknikk hjelper LIS-en til å reflektere og tenke på hvordan hen tenker.
  • Eksempler på spørsmål: 
    • Hva skjedde?
    • Hva tenkte du?
    • Hvordan opplevde du det?
    • Hva gjorde du?
    • Hva er du fornøyd med?
    • Hva kunne du gjort annerledes?
    • Hva mer kunne du gjort?
  • Viktig å få frem LIS sitt perspektiv – spør hvordan LIS synes det gikk og spør spesifikt om hva som gikk bra
  • Gi konkret tilbakemelding til LIS med fokus på ting som gikk bra
  • Velg noen få forbedringspunkter! Ta utgangspunkt i det LIS selv syns hen kan bli bedre på, men prioritere om noe annet fortjener oppmerksomhet.
  • Oppfordre til refleksjon over egen praksis generelt med utgangspunkt i aktuell gjennomføring.
  • Supervisør og/eller LIS oppsummerer tilbakemeldingen, og sammen trekker de en konklusjon om hva LIS skal trene videre på.
  • Avtale neste læringspunkt eller lag en konkret plan.
  • Til slutt gis LIS-en anledning til å gi tilbemelding på supervisjonsøkten.

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon