Trenerrollen og dommerrollen
Trenerrollen
Som erfaren lege/overlege kan du ha du en trenerrolle overfor en LIS
For å kunne vær en god trener må du vite hva LIS kan. Eksempler på hvordan en kan finne ut hva LIS kan:
- Lese journalnotater eller epikriser som LIS har skrevet.
- Observere LIS i klinisk praksis.
- Lese «rapporter» som andre har skrevet om LIS fungering (Mini-CEX, OSATS, DOPS eller lignende).
Trenerrollen som supervisør
Som supervisør skal du bidra til at det etableres tillit og kontakt. Vis nysgjerrighet for hva LIS kan og hva vedkommende trenger å utvikle/bli bedre på. Gjennom god supervisjon og læringsfremmende tilbakemeldinger hjelper du LIS slik at LIS blir så god som hen har forutsetninger for å bli. Dette foregår praksisnært gjennom teamarbeid, prosedyretrening, konsultasjon osv. Treningsarbeidet som supervisøren er involvert i foregår ofte imens pasienter, pårørende og/eller andre helsearbeidere er tilstede. Som hovedregel bør ikke pasient være til stede når tilbakemelding gis etter en supervisjonsøkt.
Som trener hjelper du LIS med å
- Identifisere LIS sine styrker, muligheter, svakheter og ev. hindre for kompetanseutvikling.
- Adressere hindre som skyldes system eller læringsmiljø.
- Finne frem til læringsaktiviteter/former som øker sannsynligheten for at læringsmål kan nås.
Dommerrollen
Som supervisør er du en slags dommer
Som supervisør kan du bli bedt om anbefaling ved godkjenning av læringsmål. Ansvaret for sluttvurdering av læringsmål er lagt til leder i utdanningsvirksomheten, men det skal innhentes anbefaling fra minst en av dem som har deltatt i supervisjonen.
(Helsedirektoratet)