Rollen som supervisør

Trenerrollen og dommerrollen

Trenerrollen

Som erfaren lege/overlege kan du ha du en trenerrolle overfor en LIS

For å kunne vær en god trener må du vite hva LIS kan. Eksempler på hvordan en kan finne ut hva LIS kan:

  • Lese journalnotater eller epikriser som LIS har skrevet.
  • Observere LIS i klinisk praksis.
  • Lese «rapporter» som andre har skrevet om LIS fungering (Mini-CEX, OSATS, DOPS eller lignende).
Trenerrollen som supervisør

Som supervisør skal du bidra til at det etableres tillit og kontakt. Vis nysgjerrighet for hva LIS kan og hva vedkommende trenger å utvikle/bli bedre på. Gjennom god supervisjon og læringsfremmende tilbakemeldinger hjelper du LIS slik at LIS blir så god som hen har forutsetninger for å bli. Dette foregår praksisnært gjennom teamarbeid, prosedyretrening, konsultasjon osv. Treningsarbeidet som supervisøren er involvert i foregår ofte imens pasienter, pårørende og/eller andre helsearbeidere er tilstede. Som hovedregel bør ikke pasient være til stede når tilbakemelding gis etter en supervisjonsøkt.

Som trener hjelper du LIS med å
  • Identifisere LIS sine styrker, muligheter, svakheter og ev. hindre for kompetanseutvikling.
  • Adressere hindre som skyldes system eller læringsmiljø.
  • Finne frem til læringsaktiviteter/former som øker sannsynligheten for at læringsmål kan nås.

Dommerrollen

Som supervisør er du en slags dommer

Som supervisør kan du bli bedt om anbefaling ved godkjenning av læringsmål. Ansvaret for sluttvurdering av læringsmål er lagt til leder i utdanningsvirksomheten, men det skal innhentes anbefaling fra minst en av dem som har deltatt i supervisjonen.

(Helsedirektoratet)

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon