Det er avgjørende for god spesialistutdanning at den gis løpende supervisjon som er klinikknær, strukturert, tilpasset den enkelte LIS og inkluderer læringsfremmende tilbakemeldinger.
- Vurdering av oppnådd kompetanse hos LIS kan både skje ved løpende observasjon og dialog, og med mer strukturerte metoder som sjekklister og observasjonsverktøy
- Gode rutiner for tilbakemeldinger er en integrert del av det å gi supervisjon
- Tilbakemelding til LIS bør gis hyppig, regelmessig og i tilslutning til læringssituasjonen der LIS er blitt observert, og der LIS vet hvem som har rollen som supervisør
- Muntlig tilbakemelding bør være konkret, informativ og systematisk, og så spesifikk og konstruktiv som mulig. Tilbakemeldingen skal fremme refleksjon og læring hos LIS
Rammer for supervisjon
Pasientsikkerhet er viktigst
Supervisør må ha kontroll og oversikt
Utfordringene som LIS får må være tilpasset LIS sin nivå
Trygt læringsmiljø
Unngå ubehagelige situasjoner
Tidsramme
Klargjør tidsrammen for treningen