Sluttvurdering (summativ vurdering)
Endelig og samlet vurdering av kompetanse knyttet til ett eller en samling av læringsmål. Foretas etter at tilhørende læringsaktiviteter er gjennomført og attestert. Ansvaret for sluttvurdering av læringsmål er lagt til leder i utdanningsvirksomheten.
Leder for LIS har ansvar for å godkjenne læringsmål. Veileder har ansvaret for å følge progresjon i læring hos LIS. Det kan være hensiktsmessig at veileder er den som samler inn informasjon fra supervisører og andre, og presenterer dette samlet for leder. Dette vil komme i tillegg til dokumenterte aktiviteter i kompetanseportalen. Leder kan også innhente råd fra veileder gjennom vurderingskollegium, der flere personer som har observert LIS i ulike situasjoner deltar.
Læringsmålenes kompetansenivå
Med læringsmål menes hva en legespesialist skal forstå, kunne eller være i stand til å utføre (spesialistforskriften §2). Læringsmålene beskriver den sluttkompetansen LIS skal ha ved godkjenning som spesialist.
Hvert enkelt læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter (type kompetanse), og det er i hvert læringsmål spesifisert nivået på den kompetansen som skal oppnås (kompetansenivå).
Læringsmålene har tre kompetansenivå og er beskrevet under.
(Helsedirektoratet)
Laveste kompetansenivå
Kunnskap
Ha kjennskap til
Ferdigheter
Ha kjennskap til/kjenne til
Mellomste kompetansenivå
Kunnskap
Ha kunnskap om
Ferdigheter
Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere osv.
Høyeste kompetansenivå
Kunnskap
Ha god kunnskap om
Ferdigheter
Beherske
Selvstendig kunne utføre/anvende/håndtere osv.
Ansvaret for sluttvurdering
Ansvaret for sluttvurdering av læringsmål er lagt til leder i utdanningsvirksomheten ( Spesialistforskriften §26). Ved godkjenning av læringsmål er det viktig å foreta en reell helhetsvurdering. Det er derfor avgjørende at leder innhenter råd fra veileder, supervisør(er), evt. gruppeveileder og andre relevante medarbeidere. Veileder har ansvaret for å følge progresjon i læring hos LIS. Det kan være hensiktsmessig at veileder er den som samler inn informasjon fra supervisører og andre, og presenterer dette samlet for leder. Dette vil komme i tillegg til dokumenterte aktiviteter i kompetanseportalen. Leder kan også innhente råd fra veileder gjennom vurderingskollegium, der flere personer som har observert LIS i ulike situasjoner deltar.