Sluttvurdering

I spesialistutdanningen for leger innebærer sluttvurdering en endelig og samlet vurdering av kompetanse knyttet til ett eller en samling av læringsmål. Den foretas etter at tilhørende læringsaktiviteter er gjennomført og attestert. En løpende vurdering av om læringsmålene er oppnådd er et grunnprinsipp i spesialistutdanningen

(Spesialistforskriften §26).
Sluttvurdering (summativ vurdering)

Endelig og samlet vurdering av kompetanse knyttet til ett eller en samling av læringsmål. Foretas etter at tilhørende læringsaktiviteter er gjennomført og attestert. Ansvaret for sluttvurdering av læringsmål er lagt til leder i utdanningsvirksomheten.

Leder for LIS har ansvar for å godkjenne læringsmål. Veileder har ansvaret for å følge progresjon i læring hos LIS. Det kan være hensiktsmessig at veileder er den som samler inn informasjon fra supervisører og andre, og presenterer dette samlet for leder. Dette vil komme i tillegg til dokumenterte aktiviteter i kompetanseportalen. Leder kan også innhente råd fra veileder gjennom vurderingskollegium, der flere personer som har observert LIS i ulike situasjoner deltar.


Læringsmålenes kompetansenivå

Med læringsmål menes hva en legespesialist skal forstå, kunne eller være i stand til å utføre (spesialistforskriften §2). Læringsmålene beskriver den sluttkompetansen LIS skal ha ved godkjenning som spesialist.

Hvert enkelt læringsmål inneholder krav til kunnskap og/eller ferdigheter (type kompetanse), og det er i hvert læringsmål spesifisert nivået på den kompetansen som skal oppnås (kompetansenivå).

Læringsmålene har tre kompetansenivå og er beskrevet under.

(Helsedirektoratet)


Laveste kompetansenivå

Kunnskap

Ha kjennskap til

Ferdigheter

Ha kjennskap til/kjenne til


Mellomste kompetansenivå

Kunnskap

Ha kunnskap om

Ferdigheter

Under supervisjon kunne utføre/anvende/håndtere osv.


Høyeste kompetansenivå

Kunnskap

Ha god kunnskap om

Ferdigheter

Beherske
Selvstendig kunne utføre/anvende/håndtere osv.


Ansvaret for sluttvurdering

Ansvaret for sluttvurdering av læringsmål er lagt til leder i utdanningsvirksomheten ( Spesialistforskriften §26). Ved godkjenning av læringsmål er det viktig å foreta en reell helhetsvurdering. Det er derfor avgjørende at leder innhenter råd fra veileder, supervisør(er), evt. gruppeveileder og andre relevante medarbeidere. Veileder har ansvaret for å følge progresjon i læring hos LIS. Det kan være hensiktsmessig at veileder er den som samler inn informasjon fra supervisører og andre, og presenterer dette samlet for leder. Dette vil komme i tillegg til dokumenterte aktiviteter i kompetanseportalen. Leder kan også innhente råd fra veileder gjennom vurderingskollegium, der flere personer som har observert LIS i ulike situasjoner deltar.

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon