Kommunikasjon

Ulike typer tilbakemelding i klinisk kontekst

Ulike typer tilbakemeldinger når læring skjer i klinisk kontekst

Ingen tilbakemelding
Kan kun være læringsfremmende under trening på prosedyrer i stressede og krevende situasjoner.

Negativ tilbakemelding
Fremmer ikke læring.

Udelt positiv uspesifikk tilbakemelding
Fremmer læring dersom LIS kun trenger en positiv bekreftelse på at hen er på rett vei og konteksten ikke gjør det mulig å ha en samtale om det som skjer.

Instruerende tilbakemelding
Kan fremme læring spesielt hos hos LIS som har lite erfaring, og kan også være læringsfremmende i stressende og krevende situasjoner.

Dialogbasert/kommunikativ tilbakemelding –
Fremmer læring generelt på en god måte, men kan være negativ dersom konteksten er preget av mye «støy»
Støy i denne sammenhengen kan være ulike faktorer som påvirker konsentrasjonen til LIS i klinisk praksis. Det kan være kolleger som prater, pasienter eller pårørende som gir uttrykk for ulike følelser, andre psykososiale faktorer i arbeidsmiljøet etc.

Det er vesentlig for læringsutbyttet at den dialogbaserte tilbakemeldingen inneholder bekreftelse, justering og korrigering.


Tips – tilbakemelding (spørsmål) i læringssituasjoner

Hvordan hva det?
Her anerkjenner du LIS sin opplevelse får frem perspektivet til vedkommende.

Hva fikk du til?
Her hjelper du LIS til å se det som vedkommende syns at hen mester bra. Vi har ofte fokus på det vi ikke mestrer så bra.

Hva var vanskelig?
Her anerkjenner du de utfordringer LIS hadde i situasjonen. Få tak i det som har vært mest vanskelig.

Hva ville du gjort annerledes?
Her understøtter du LIS sin refleksjon over nye handlinger og konkrete utviklingsmål.

Suppler med dine konkrete observasjoner – både de gode og de mindre gode.
HUSK: Spesifikk ros og spørrende ris!

Hva ta du med deg fra situasjonen?
Her hjelper du LIS med å oppsummere sin læring. Avtal evt. læringspunkter til neste gang.

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon