Ulike typer tilbakemeldinger når læring skjer i klinisk kontekst
Ingen tilbakemelding
Kan kun være læringsfremmende under trening på prosedyrer i stressede og krevende situasjoner.
Negativ tilbakemelding
Fremmer ikke læring.
Udelt positiv uspesifikk tilbakemelding
Fremmer læring dersom LIS kun trenger en positiv bekreftelse på at hen er på rett vei og konteksten ikke gjør det mulig å ha en samtale om det som skjer.
Instruerende tilbakemelding
Kan fremme læring spesielt hos hos LIS som har lite erfaring, og kan også være læringsfremmende i stressende og krevende situasjoner.
Dialogbasert/kommunikativ tilbakemelding –
Fremmer læring generelt på en god måte, men kan være negativ dersom konteksten er preget av mye «støy»
Støy i denne sammenhengen kan være ulike faktorer som påvirker konsentrasjonen til LIS i klinisk praksis. Det kan være kolleger som prater, pasienter eller pårørende som gir uttrykk for ulike følelser, andre psykososiale faktorer i arbeidsmiljøet etc.
Det er vesentlig for læringsutbyttet at den dialogbaserte tilbakemeldingen inneholder bekreftelse, justering og korrigering.
Tips – tilbakemelding (spørsmål) i læringssituasjoner
Hvordan hva det?
Her anerkjenner du LIS sin opplevelse får frem perspektivet til vedkommende.
Hva fikk du til?
Her hjelper du LIS til å se det som vedkommende syns at hen mester bra. Vi har ofte fokus på det vi ikke mestrer så bra.
Hva var vanskelig?
Her anerkjenner du de utfordringer LIS hadde i situasjonen. Få tak i det som har vært mest vanskelig.
Hva ville du gjort annerledes?
Her understøtter du LIS sin refleksjon over nye handlinger og konkrete utviklingsmål.
Suppler med dine konkrete observasjoner – både de gode og de mindre gode.
HUSK: Spesifikk ros og spørrende ris!
Hva ta du med deg fra situasjonen?
Her hjelper du LIS med å oppsummere sin læring. Avtal evt. læringspunkter til neste gang.