Tilbakemeldinger
Det som er av størst betydning for kvaliteten på klinisk praksis som læringsarena er om legene får tilbakemeldinger. LIS skal få tilbakemeldinger fra supervisører og fra veiledere. I supervisjon gis tilbakemeldinger underveis når LIS øver på å gjennomføre en utredning eller en behandlingsprosedyre. På andre siden er tilbakemelding i veiledning ofte basert på andres observasjoner av LIS i klinisk praksis. Grunnlaget for å gi tilbakemeldinger er derfor noe ulikt.
Prinsipper for læringsfremmende og konstruktiv feedback
Du skal alltid:
- Gi tilbakemelding på noe som er observert.
- Respondere på LIS sin beskrivelse av det som har skjedd.
- Respondere på LIS sin fortolkning av det som har skjedd.
Tilbakemeldingen bør være:
- Spesifikk: NØYAKTIGHET ER NØKKELEN!
- Beskrivende: Vær minst mulig dømmende og mest mulig beskrivende.
- Atferdsrettet: Husk at atferd kan endres, mens egenskaper er mer fastlåst. Legg merke til velfungerende atferd.
- Prioritert: Velg ut 1-2 ting som ikke fungerer ved tilbakemelding.
- Regelmessig: Tilbakemeldinger som gis regelmessig har større sjanse for å være nyttige.