Trenerrollen
Som erfaren lege/overlege kan du ha du en trenerrolle overfor en LIS
for å kunne vær en god trener må du vite hva LIS kan. Eksempler på hvordan en kan finne ut hva LIS kan:
- Lese journalnotater eller epikriser som LIS har skrevet
- Observere LIS i klinisk praksis
- Lese «rapporter» som andre har skrevet om hvordan LIS fungerer (Mini-CEX, OSATS, DOPS eller lignende )
Trenerrollen som veileder
Som veileder er du trener. I veiledningssamtalen skaper du tillit, etablerer kontakt og bygger relasjon. Du er nysgjerrig på hva LIS trenger å utvikle. Det kan være ferdigheter, kunnskaper eller holdninger. Noen ganger har du fått informasjon fra andre (f. eks. supervisør) om hvordan LIS fungerer. Andre ganger kan veiledningssamtalen gi deg informasjon om områder som LIS må jobbe med.
Som trener hjelper du LIS med å
- Identifisere LIS sine styrker, muligheter, svakheter og ev. hindre for kompetanseutvikling
- Adressere hindre som skyldes system eller læringsmiljø
- Melde videre systemproblemer som virksomheten har ansvar for å løse
- Finne frem til læringsaktiviteter/former som øker sannsynligheten for at læringsmål kan nås
- Utarbeide en individuell utdanningsplan
- Tilpasse, konkretisere eller revidere individuell utdanningsplan for LIS dersom det er behov for det
Dommerrollen
Som veileder er du en slags dommer
Veileder vurderer alle relevante læringsmål underveis i utdanningsprosessen, men
ansvaret for godkjenning av læringsmål og sluttvurdering er lagt til leder. Rollen som dommer kan utfordre relasjonen mellom LIS og veileder, og det anbefales derfor at temaet blir tatt opp allerede på første veiledningsmøtet.