veilederrollen

Trenerrollen og dommerrollen

Trenerrollen

Som erfaren lege/overlege kan du ha du en trenerrolle overfor en LIS

for å kunne vær en god trener må du vite hva LIS kan. Eksempler på hvordan en kan finne ut hva LIS kan:

  • Lese journalnotater eller epikriser som LIS har skrevet
  • Observere LIS i klinisk praksis
  • Lese «rapporter» som andre har skrevet om hvordan LIS fungerer (Mini-CEX, OSATS, DOPS eller lignende )
Trenerrollen som veileder

Som veileder er du trener. I veiledningssamtalen skaper du tillit, etablerer kontakt og bygger relasjon. Du er nysgjerrig på hva LIS trenger å utvikle. Det kan være ferdigheter, kunnskaper eller holdninger. Noen ganger har du fått informasjon fra andre (f. eks. supervisør) om hvordan LIS fungerer. Andre ganger kan veiledningssamtalen gi deg informasjon om områder som LIS må jobbe med.

Som trener hjelper du LIS med å
  • Identifisere LIS sine styrker, muligheter, svakheter og ev. hindre for kompetanseutvikling
  • Adressere hindre som skyldes system eller læringsmiljø
  • Melde videre systemproblemer som virksomheten har ansvar for å løse
  • Finne frem til læringsaktiviteter/former som øker sannsynligheten for at læringsmål kan nås
  • Utarbeide en individuell utdanningsplan
  • Tilpasse, konkretisere eller revidere individuell utdanningsplan for LIS dersom det er behov for det

Dommerrollen

Som veileder er du en slags dommer

Veileder vurderer alle relevante læringsmål underveis i utdanningsprosessen, men
ansvaret for godkjenning av læringsmål og sluttvurdering er lagt til leder. Rollen som dommer kan utfordre relasjonen mellom LIS og veileder, og det anbefales derfor at temaet blir tatt opp allerede på første veiledningsmøtet.

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon