Læringsutbytte
LIS-utdanningen er en kompetansebasert medisinsk utdannelse. I den nye spesialistutdanningen er det lagt stor vekt på læringsutbytte. Tidligere var det fremfor alt obligatorisk tjenestetid, gjennomførte prosedyrelister og kurs som avgjorde når man ble ferdig spesialist.
Kompetansevurdering er en integrert del av veiledningsarbeidet. Veilederen skal bidra i vurderingen av LIS og veiledningstimene vil være en naturlig arena for å påbegynne en helhetlig vurdering av læringsmål. Ansvaret for sluttvurdering av faktisk læringsutbytte og godkjenning av læringsmål er lagt til leder.
Faglig progresjon
Veileder skal følge med på den faglige progresjonen under spesialiseringsløpet og gi råd om individuelle tilpasninger, revisjoner og konkretiseringer av utdanningsplanen der dette anses nødvendig. Fortløpende vurdering gir veileder et grunnlag for å gi råd til leder om behov for justering av planlagte læringsaktiviteter i den individuelle utdanningsplanen. Veileder har i tillegg ansvar for å melde fra til leder dersom progresjonen over tid ikke er som forventet og foreslå tilrettelegging slik at læringsmålene kan nås.
Refleksjon
Veiledning bidrar til selvrefleksjon og at LIS blir bevisst sine holdninger. LIS får økt sin bevissthet på faglige valg og avgjørelser i videste forstand. Målet med veiledning er å fremme utviklingen av rolleforståelse som en lege må ha for å fungere optimalt i legeyrket på en måte som skaper nødvendig tillitt hos pasienter og samfunn.