Overordnete prinsipper for veiledning
- Veiledning er strukturert og faglig fundert
- Veiledning er en prosess
- Veiledning innebærer at den som skal veiledes (LIS) er hovedpersonen
- Veiledning vektlegger at ”svaret” er hos hovedpersonen (LIS)
- Veiledning har en faglig og personlig hensikt: å styrke mestringskompetanse
- Veiledning har etiske aspekter
- Veiledning innebærer at det er fokus på både fag og relasjon
(Etter Sidsel Tveiten, 2019)
Veiledning som pedagogisk metode
- Veiledning er en pedagogisk metode som fungerer som bindeledd mellom teori og praksis
- LIS får økt sin bevissthet på faglige valg og avgjørelser i videste forstand
- Målet med veiledning er å fremme utviklingen av alle de roller som en lege må mestre for å fungere optimalt i legeyrket på en måte som skaper nødvendig tillit hos pasienter og samfunn
Praksistrekanten
Bevisstgjøring av “praktisk yrkesteori” via samtaler og refleksjon med veileder
Veiledning tar ofte utgangspunkt i praksis her-og-nå og prøver å “bevege seg” mellom de tre nivåene
(Etter Lauvås & Handal, 2014)
Veiledning – vurdering
Veileder skal jevnlig gi tilbakemelding til LIS om utvikling av handlingskompetanse i henhold til de til enhver tid gjeldene læringsmålene. Målet med vurdering underveis er å fremme læring hos LIS slik at vedkommende kan nå de forskriftsfestede læringsmålene