Gruppeveiledningsmøter

Sekstrinnsmodellen for drøfting av saker

Gruppeveileder ber en av deltakerne presentere en utfordrende sak fra klinisk praksis. Gruppen drøfter saken i 6 trinn.

(Senter for medisinsk etikk (SME))
Hva er problemstillingen – hva er dilemmaer (faglig og etisk)

Hva er dilemmaene på den ene siden og på den andre siden? Hvilke ulike hensyn blir man “trukket mellom”

Hva er fakta i saken?

Et presist og dekkende faktagrunnlag er et nødvendig utgangspunkt for drøftingen.

Fremstillingen av fakta bør avgrenses til det som er relevant for den aktuelle problemstillingen. Uklarheter og misforståelser oppklares så langt dette lar seg gjøre.

Hvem er det berørte partene i saken?

Hvem er de berørte parter (eks. pasient, medarbeidere, pårørende, andre?), og på hvilken måte er de berørt?

Hva er viktig for de ulike partene og hva er deres syn på saken?

Hva står på spill for den enkelte?

Hvilke kunnskaper, verdier, prinsipper, lover, retningslinjer er aktuelle?

Hvilke lover og retningslinjer er relevante for problemstillingen?

Hvilke verdier og/eller prinsipper kommer i konflikt, og på hvilken måte?

Lover og retningslinjer gir ofte ikke noen fasit på hva som er rett å gjøre, men kan avgrense handlingsrommet.

Hvilke mulige handlingsalternativer finnes?

Her kan en idemyldring få frem mulige handlingsalternativer.

Helhetlig drøfting av handlingsalternativene / konklusjon

Hva taler for og imot de ulike alternativene, og hvilke(t) er best begrunnet alt tatt i betraktning?

Tilrettelegging av møtet

Husk på å avstemme agenda innledningsvis. La deltakerne presentere seg. Bli enige om grunnregler (fortrolighet, taushetsplikt, telefonbruk, osv.) og læringsmål.

Gjør deg kjent med læringsmiljøet

Det er viktig at gruppeveilederen gjør seg kjent med forhold som utfordrer læringsmiljøet for gruppedeltakerne.

Gruppeveilederens ansvar

Gruppeveilederen har et spesielt ansvar for å observere og legge til rette slik at alle deltakerne får bidra med sine refleksjoner, og at det blir oppsummert og lagt en plan for videre oppfølging / læringsmål til neste gruppeveiledning.

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon