Hva er problemstillingen – hva er dilemmaer (faglig og etisk)
Hva er dilemmaene på den ene siden og på den andre siden? Hvilke ulike hensyn blir man “trukket mellom”
Hva er fakta i saken?
Et presist og dekkende faktagrunnlag er et nødvendig utgangspunkt for drøftingen.
Fremstillingen av fakta bør avgrenses til det som er relevant for den aktuelle problemstillingen. Uklarheter og misforståelser oppklares så langt dette lar seg gjøre.
Hvem er det berørte partene i saken?
Hvem er de berørte parter (eks. pasient, medarbeidere, pårørende, andre?), og på hvilken måte er de berørt?
Hva er viktig for de ulike partene og hva er deres syn på saken?
Hva står på spill for den enkelte?
Hvilke kunnskaper, verdier, prinsipper, lover, retningslinjer er aktuelle?
Hvilke lover og retningslinjer er relevante for problemstillingen?
Hvilke verdier og/eller prinsipper kommer i konflikt, og på hvilken måte?
Lover og retningslinjer gir ofte ikke noen fasit på hva som er rett å gjøre, men kan avgrense handlingsrommet.
Hvilke mulige handlingsalternativer finnes?
Her kan en idemyldring få frem mulige handlingsalternativer.
Helhetlig drøfting av handlingsalternativene / konklusjon
Hva taler for og imot de ulike alternativene, og hvilke(t) er best begrunnet alt tatt i betraktning?
Tilrettelegging av møtet
Husk på å avstemme agenda innledningsvis. La deltakerne presentere seg. Bli enige om grunnregler (fortrolighet, taushetsplikt, telefonbruk, osv.) og læringsmål.
Gjør deg kjent med læringsmiljøet
Det er viktig at gruppeveilederen gjør seg kjent med forhold som utfordrer læringsmiljøet for gruppedeltakerne.
Gruppeveilederens ansvar
Gruppeveilederen har et spesielt ansvar for å observere og legge til rette slik at alle deltakerne får bidra med sine refleksjoner, og at det blir oppsummert og lagt en plan for videre oppfølging / læringsmål til neste gruppeveiledning.