Gruppeveiledningsmøter

Reflekterende team

En av deltakerne (LIS) presenterer en problemstilling / et dilemma / et eksempel fra klinisk praksis

Hva er dilemmaene på den ene siden og på den andre siden? Hvilke ulike hensyn blir man “trukket mellom”. Hele gruppen sitter i en sirkel.

Gruppen stiller oppklarende og utdypende spørsmål

LIS som “eier” problemstillingen forsøker å svare kort.

LIS snur stolen

LIS som eier problemstillingen trekker stolen ut av sirkelen og snur seg så hen sitter med ryggen til resten av gruppa.

Gruppen reflekterer i fellesskap over det de har hørt. Har et annerkjennende perspektiv. Hva var klart? Hva overrasket positivt, hvordan ville dere opp levd det om det var dere? Hva virker uklart og må avklares videre? Hva inspirerer? Byr gjerne på tilsvarende erfaringer og overveielser omkring de generiske trekkene ved temaet, og unnlater å gi konkrete råd.

LIS som eier problemet inviteres inn i gruppen.

Når temaet er uttømt, stopper veileder refleksjonen og ber at “problemeier” sette seg tilbake i gruppen.

Avrunding

Gruppen lytter, LIS oppsummerer hva hun/han sitter igjen med og hva hun/han tenker at hun/han vil gjøre fremover.

Det anbefales en samtale til slutt om hva “problemeier” og deltakere i gruppeveiledningen har fått ut av dette, sammenlignet med å «bare snakke».

Tilrettelegging av møtet

Husk å avstemme agenda innledningsvis, la deltakerne presentere seg, og at man blir enige om grunnregler (taushetsplikt, telefonbruk, osv.) og læringsmål.

Gjør deg kjent med læringsmiljøet

Det er viktig at gruppeveilederen gjør seg kjent med forhold som utfordrer læringsmiljøet for gruppedeltakerne.

Gruppeveilederens ansvar

Gruppeveilederen har et spesielt ansvar for å observere og legge tilrette for at alle får bidra med sine refleksjoner, og at det blir oppsummert og lagt en plan for videre oppfølging / læringsmål til neste gruppeveiledning.

Favoritter

individuell 
gruppe 
supervisjon 
info 

Ingen favoritter lagt til

Du kan velge å lagre sider som favoritter ved å trykke på sterneikonet i øverste hjørne, og de vil bli tilgjengelige som hurtigvalg her.

Individuell veileding 0
Gruppeveiledning 0
Supervisjon 0
Informasjon 0
Rediger favoritter  

Om applikasjonen

Mobilapplikasjonen LIStig er et digitalt støtteverktøy for de som er involvert i spesialistutdanning av leger i klinikken. Målgruppen er fremfor alt veiledere, supervisører, gruppeveiledere og leger i spesialisering. Regionalt utdanningssenter (Regut) Helse Midt-Norge er forvaltningsansvarlig for mobilapplikasjonen LIStig.

Innovasjonsmidler fra Helse Midt-Norge RHF gjorde det mulig for Siri Ann Mauseth å gå fra idé til produktutvikling. Anders Kjøllesdal ved Nice Industridesign AS har vært med under hele utviklingsprosessen og designet applikasjonen. Miriam K. Gustafsson ved RegUt Midt har jobbet med
innhold og tekstutforming. I sluttfasen har
Headspin AS vært med og bidratt til ferdigstillelse av LIStig. I denne prosessen har det vært avgjørende at innhold i applikasjonen er i tråd med relevante lover og forskrifter.

Økonomiske midler fra Helse Midt-Norge RHF har vært avgjørende for gjennomføringen av dette prosjektet. Helsedirektoratet har gitt økonomisk bidrag. En stort takk til alle dere som har bidratt med gode og konstruktive innspill underveis.

 

Bytt rolle

Individuell veiledning
 
Gruppeveiledning
 
Supervisjon