En av deltakerne (LIS) presenterer en problemstilling / et dilemma / et eksempel fra klinisk praksis
Hva er dilemmaene på den ene siden og på den andre siden? Hvilke ulike hensyn blir man “trukket mellom”. Hele gruppen sitter i en sirkel.
Gruppen stiller oppklarende og utdypende spørsmål
LIS som “eier” problemstillingen forsøker å svare kort.
LIS snur stolen
LIS som eier problemstillingen trekker stolen ut av sirkelen og snur seg så hen sitter med ryggen til resten av gruppa.
Gruppen reflekterer i fellesskap over det de har hørt. Har et annerkjennende perspektiv. Hva var klart? Hva overrasket positivt, hvordan ville dere opp levd det om det var dere? Hva virker uklart og må avklares videre? Hva inspirerer? Byr gjerne på tilsvarende erfaringer og overveielser omkring de generiske trekkene ved temaet, og unnlater å gi konkrete råd.
LIS som eier problemet inviteres inn i gruppen.
Når temaet er uttømt, stopper veileder refleksjonen og ber at “problemeier” sette seg tilbake i gruppen.
Avrunding
Gruppen lytter, LIS oppsummerer hva hun/han sitter igjen med og hva hun/han tenker at hun/han vil gjøre fremover.
Det anbefales en samtale til slutt om hva “problemeier” og deltakere i gruppeveiledningen har fått ut av dette, sammenlignet med å «bare snakke».
Tilrettelegging av møtet
Husk å avstemme agenda innledningsvis, la deltakerne presentere seg, og at man blir enige om grunnregler (taushetsplikt, telefonbruk, osv.) og læringsmål.
Gjør deg kjent med læringsmiljøet
Det er viktig at gruppeveilederen gjør seg kjent med forhold som utfordrer læringsmiljøet for gruppedeltakerne.
Gruppeveilederens ansvar
Gruppeveilederen har et spesielt ansvar for å observere og legge tilrette for at alle får bidra med sine refleksjoner, og at det blir oppsummert og lagt en plan for videre oppfølging / læringsmål til neste gruppeveiledning.